Wortelkanaalbehandeling

Wat is een wortelkanaalbehandeling (endodontologie)?

Een wortelkanaalbehandeling wordt vaak uitgevoerd nadat men last heeft van hevige kiespijn. Dit wordt veroorzaakt doordat het levende deel van de tand of kies (de pulpa) zo ontstoken is dat de zenuw verwijderd moet worden. Hiermee worden ook verdere ontstekingen voorkomen.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?

Hoeveel tijd er nodig is voor een behandeling verschilt uiteraard per tand/kies. Een behandeling aan een voortand met één kanaal duurt minder lang dan bij een kies met vier kanalen. De gemiddelde behandeltijd verschilt van een half uur tot twee uur. Wanneer het nodig is, wordt de behandeling verdeeld over twee afspraken.

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?

Veel mensen zijn angstig voor een wortelkanaalbehandeling. Dit kan komen door verhalen van anderen, of door een slechte ervaring van vroeger. Dit is helemaal niet nodig! Tegenwoordig wordt u bij deze behandeling volledig verdoofd. De tandarts zal ten alle tijden controleren of u nog pijn voelt. Wanneer dit zo is zal hij u extra verdoven. Is de verdoving hierna werkzaam, dan zal de gehele behandeling pijnloos verlopen.

Wat kunt u zelf doen?

Kom ieder halfjaar naar uw periodieke controle. Tijdens deze controle kunnen we mogelijke gaatjes in een vroeg stadium ontdekken en behandelen. Op deze manier worden uitgebreidere behandelingen (zoals een wortelkanaalbehandeling) voorkomen en dat is nog altijd beter dan genezen. Daarnaast natuurlijk twee maal daags uw tanden grondig reinigen.