Pijnklachten

Kiespijn kort na tandheelkundige behandeling

• Kiespijn kort na een tandheelkundige behandeling komt vaak voor en hoeft u zich in eerste instantie geen zorgen over te maken. De klachten verdwijnen vaak vanzelf. Houdt de pijn echter aan kunt u een afspraak maken. We proberen u dan uiteraard zo snel mogelijk te helpen.
  • Advies is om twee paracetamol tabletten te nemen, indien nodig herhalen.
  • Kiespijn bij verkoudheid

• Kiespijn bij verkoudheid is in de meeste gevallen te wijten aan sinusitis klachten.
  • Eventueel kunt u contact opnemen met de huisarts.
  • Advies is om twee paracetamol tabletten te nemen, indien nodig herhalen.
  • Spontaan opkomende kiespijn

• Spontaan opkomende kiespijn, die erger wordt bij warmte ontstaat door een ontsteking van of rond de wortel.
  • Indien mogelijk uitstellen tot de volgende werkdag of weekendspreekuur.
  • Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten.
  • Kiespijn bij kinderen

Bij jonge kinderen raden wij aan om ten alle tijden contact op te nemen met de praktijk. We kunnen de situatie dan bespreken en u eventueel langs laten komen. Bij kindjes waar de eerste tandjes doorkomen is het aan te raden om ze een koud compres, speciaal voor baby’s, te geven.

Tand/kiesletsel

Een uitgevallen tand is ALTIJD een spoedgeval (zie tand/kies los of verplaatst). De beslissing wel of niet behandelen ligt bij de uw tandarts, maar u moet altijd langkomen op de praktijk om de situatie te bekijken.

Tand/kies los of verplaatst

• Niet aan komen en al helemaal niet terugduwen.
  • Direct contact opnemen met de tandarts.
  • Om de kans te vergroten dat de tand of kies succesvol door de tandarts kan worden teruggeplaatst moet u de losgekomen tand of kies in een klein kopje melk bewaren.
  • Nabloeding

Een nabloeding is een hevige en langdurige bloeding uit een extractiewond. Dit kan direct, enkele uren of soms enkele werken na de extractie voorkomen. Deze klachten kunnen ook voorkomen bij andere chirurgische ingrepen in de mond, bijvoorbeeld een implantologische behandeling. Gebruikt u al gedurende een langere tijd bloedverdunners dan moet u direct de arts of trombosedienst inschakelen.
  • De mond niet spoelen, wel voorzichtig het bloed uitspugen.
  • Druk een opgerold gaasje of zakdoekje voorzichtig op de wond.
  • Na 30 minuten moet de bloeding gestopt zijn, is dit niet het geval dan direct contact opnemen met de tandarts.